Η άσκηση “Dand“, γνωστή και ως Hindu Push Up ή DiveBomber Push Up (στα δυτικά συστήματα γυμναστικής) εκ πρώτης όψης δεν έχει τίποτε το εξωτικό. Δεν είναι παρά μία παραλλαγή των γνωστών σε όλους μας push ups, η οποία θυμίζει λίγο το Χαιρετισμό στον Ήλιομε τη σπονδυλική στήλη να “κυματίζει” σε κάθε επανάληψη.

Dand

Η βασική παραλλαγή της άσκησης Dand όπως παρουσιάζεται στο βιβλίο The Encyclopedia of Indian Physical Culture (1950) του DC Mujumdar

Ωστόσο, αν ξεφυλλίσει κανείς μερικά από τα κείμενα αναφοράς για την ινδική κουλτούρα φυσικής αγωγής, η αίσθηση που έχει είναι ότι αναφέρονται στο dand σαν να ήταν όχι απλά μία άσκηση, αλλά μία μέθοδος γυμναστικής.

Στο κλασικό βιβλίο The Encyclopedia of Indian Physical Culture που εκδόθηκε το 1950, με επιμελητή τον DC Mujumdar, αναφέρεται ότι “το Dand είναι η πιο αποτελεσματική και δημοφιλής μορφή ινδικής άσκησης. Δεν απαιτεί ειδικά όργανα και εξασκεί όλο το σώμα μέσα σε σύντομο χρόνο. […] Ενεργοποιεί όλους τους τένοντες του σώματος. Η προπόνηση με Dand μπορεί να δυναμώσει την καρδιά, πάντα με βάση τις δυνατότητες του ασκούμενου” [1].

Στο πλαίσιο του συστήματος ινδικών παλαιστικών ασκήσεων Vyanam, το Dand συνδυάζεται με μία δεύτερη άσκηση, το Bethak, βαθύ κάθισμα που εκτελείται στις μύτες των ποδιών, με αιώρηση των χεριών και μικρό άλμα μπρος πίσω κατά την κάθοδο και την άνοδο του σώματος.

Το βασικότερο χαρακτηριστικό και των δύο αυτών ασκήσεων είναι ότι εκτελούνται ρυθμικά, για πολύ χρόνο και μεγάλο αριθμό επαναλήψεων. Εγώ υποθέτω ότι εκεί ακριβώς έγκειται η χρήση αυτών των ασκήσεων για την “ενδυνάμωση της καρδιάς”, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, δηλαδή την προπόνηση αντοχής, όπως ακριβώς κάνουμε και με τις αγωνιστικές ασκήσεις του kettlebell ή με το κωπηλατικό εργόμετρο.

Ωστόσο, αυτά τα φερόμενα ως οφέλη της άσκησης ωχριούν μπροστά σε όσα περιγράφει ο ανθρωπολόγος και μελετητής της παραδοσιακής ινδικής πάλης kushti, Joseph Alter στο κλασικό βιβλίο του, The Wrestler’s Body: “Η εκτέλεση χιλιάδων επαναλήψεων αυτής της άσκησης έχει ως αποτέλεσμα μία νοητική κατάσταση που δεν διαφέρει πολύ από την έκσταση όπου φτάνει κανείς μέσα από την απαγγελία ενός mantraΜε αυτόν τον τρόπο τα dand και τα bethak είναι μία οδός που μεταφέρει τον παλαιστή σε μία κατάσταση αλλοιωμένης συνείδησης, από την οποία αντλεί σωματικό και πνευματικό εξαγνισμό” [2].

Σε ό,τι με αφορά προσωπικά, οφείλω να πω ότι όσο ενδιαφέρουσα ή ακόμη και γοητευτική να μου φαίνεται αυτή η δυναμική “πνευματικής εξύψωσης μέσω της σωματικής άσκησης”, μάλλον δεν με αφορά. Δεν είμαι παλαιστής του kushti και η ιδιότητα αυτή συνεπάγεται πολλά, όχι τόσο στο σωματικό όσο στο ιδεολογικό και το φιλοσοφικό επίπεδο. Έχω γεννηθεί και μεγαλώσει μέσα σε μία κουλτούρα που προέρχεται σε μεγάλο βαθμό από την Ιουδαιοχριστιανική παράδοση, οπότε για μένα η γυμναστική του σώματος δεν είναι τίποτε παραπάνω από… ε, γυμναστική του σώματος. Δεν είμαι παρά ένας “τουρίστας” στον κόσμο της προπόνησης των Ινδών παλαιστών και για να αλλάξει αυτό θα έλεγα ότι απαιτούνται χρόνια αφοσίωσης.

Εκτελώ τα dand σε πρωτόκολλα σετ και επαναλήψεων γιατί δεν είμαι επ’ ουδενί εξοικειωμένος με την άσκηση σε βαθμό που θα μου επέτρεπε να εκτελέσω σετ εκατοντάδων επαναλήψεων. Νομίζω ότι δυναμώνουν τους ώμους μου, αυξάνουν το εύρος κίνησης στην έκταση των ισχίων και της σπονδυλικής στήλης και μου δίνουν μία ευχάριστη διάταση στους μύες του οπίσθιου μηρού και της κνήμης. Θα έλεγα ότι για μένα, στην παρούσα φάση της προπόνησής μου αυτό είναι υπερ-αρκετό.

Training Log της Εβδομάδας

Δευτέρα 13 Δεκεμβρίου

  • Sun Salutations (Χαιρετισμός στον Ήλιο) 3 κύκλοι.
  • Αιώρηση 360 μοιρών με ένα χέρι.  Gada 5 κιλών, Εκτέλεσα 8/8, 10/10, 7/7, 10/8, 11/9, 11/21 μέσα σε χρόνο 10 λεπτών με σύντομα διαλείμματα μεταξύ των σετ. Σύνολο επαναλήψεων: γύρω στις 120 και για τα δύο χέρια (60/60). Το βάρος είναι μικρό, το θέμα εδώ είναι η τεχνική και το τελευταίο σετ όπου κατάφερα να κάνω 21 επαναλήψεις με καλή τεχνική, στο αριστερό χέρι, με έκανε πολύ χαρούμενο.
  • Αιώρηση 360 μοιρών με δύο χέρια. Gada 10,5 κιλώνΕκτέλεσα 25/25, 20/20, 20/20,  επαναλήψεις (σύνολο 65 επαναλήψεις σε κάθε πλευρά) σε δέκα λεπτά.
  • Dand εκτέλεσα τέσσερα σετ των 11/11/1212 επαναλήψεων.
  • Έλξεις στο μονόζυγο  Εκτέλεσα 4 σετ των 6 επαναλήψεων.
  • Air Squats 3 σετ 31/30/32 επαναλήψεων.

Τετάρτη 15 Δεκεμβρίου

  • Sun Salutations (Χαιρετισμός στον Ήλιο) 3 κύκλοι.
  • Αιώρηση 360 μοιρών με ένα χέρι.  Gada 5 κιλών, Εκτέλεσα 7/7, 11/11, 19/11, 11/9, 24/19, μέσα σε χρόνο 10 λεπτών με σύντομα διαλείμματα μεταξύ των σετ. Σύνολο επαναλήψεων: γύρω στις 130 και για τα δύο χέρια. Η τεχνική με το ένα χέρι γίνεται όλο και πιο σταθερή
  • Αιώρηση 360 μοιρών με δύο χέρια. Gada 10,5 κιλώνΕκτέλεσα 25/25, 30/30, 20/20,  επαναλήψεις (σύνολο 75 επαναλήψεις σε κάθε πλευρά) σε δέκα λεπτά.
  • Dand εκτέλεσα τέσσερα σετ των 12 επαναλήψεων.
  • Έλξεις στο μονόζυγο  Εκτέλεσα 4 σετ των 6 επαναλήψεων.
  • Air Squats ένα σετ περίπου εκατό επαναλήψεων.

Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου

Ξύπνησα και αισθανόμουν τους ώμους μου πολύ κουρασμένους, οπότε αποφάσισα να μην τους επιβαρύνω περισσότερο, οπότε έκανα μόνο μία προπόνηση στο κωπηλατικό για σαράντα λεπτά σε χαμηλή ένταση (μέχρι 140 σφυγμούς).

Συνολική απόσταση 6745 μέτρα, 2’27” μέσος χρόνος ανά 500 μέτρα.

 

Παραπομπές

[1] Mujumdar, D.C., The Encyclopedia of Indian Physical Physical Culture, σελ 459 (1950, Sree Ram Vijaya Printing Press)

[2] Alter, Joseph S., The Wrestler’s Body – Identity and Ideology in Noth India, σελ 88 (1992, Iniversity of California Press)

Σπύρος Κατσιγιάννης - Dynamo Kettlebells

Ο Σπύρος Κατσιγιάννης είναι επικεφαλής προπονητής του Dynamo Alliance και ενεργός αθλητής στο powerlifting, το armlifting και το άθλημα strongman (Static Monsters). Έχει προπονήσει αθλητές που διακρίθηκαν διεθνώς σε αθλήματα δύναμης, έχει διοργανώσει αγώνες σε εθνικό και διεθνές επίπεδο και έχει διδάξει θεωρία προπόνησης δύναμης σε σχολές προπονητών της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού.

Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί του στο info@kettlebells-dynamo.gr.

Εγγραφείτε στο newsletter
του Dynamo Kettlebells

Εγγραφείτε στο newsletter

του Dynamo Kettlebells

και κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ έναν οδηγό 16 σελίδων για την αιώρηση με kettlebell (Kettlebell Swing)

Ευχαριστούμε γιατην εγγραφή σας!

Pin It on Pinterest