Δεν μπορεί, θα έχετε αναρωτηθεί. Ειδικά αν είσαστε φυσιολογικοί άνθρωποι, με στοιχειώδη κοινωνική ζωή. Γιατί να κάνετε γυμναστική στις γιορτές; Οι γιορτές, των Χριστουγέννων ας πούμε, είναι για να τις περνάμε με την οικογένεια και τους φίλους μας, κατά προτίμηση γύρω από τραπέζια φορτωμένα με φαγητό και όχι στο γυμναστήριο. Άλλωστε, και τα γυμναστήρια κλείνουν για τις γιορτές, σωστά;

Θα σας ομολογήσω ότι εγώ, ως ασκούμενος, δεν έχω αναρωτηθεί ποτέ μου, γιατί κάπως ήρθαν τα πράγματα και εδώ και μία εικοσαετία, έχω πάντα στην τσέπη μου τα κλειδιά ενός γυμναστηρίου. Καθώς λοιπόν, αυτός που έχει τα κλειδιά, ανοίγει το γυμναστήριο όποτε θέλει, κάπου στα τέλη της δεκαετίας του ’90, είχα βρεθεί να τελειώνω μία προπόνηση (kick boxing, παρέα με το Βαγγέλη, καλή του ώρα) στις δέκα και μισή το βράδυ. Παραμονή Χριστουγέννων. Και γύρισα σπίτι με την τσάντα με τα βρωμερά γάντια και τα λοιπά ιδρωμένα μου, την ώρα που έφταναν και μερικοί καλεσμένοι. Νομίζω ότι έγινα σαφής. Αλήθεια, σας έχω πει ποτέ ότι μπορείτε να με φωνάζετε και Σκρουτζ;

Ωστόσο, από τότε που προπονώ άλλους, αυτό που έχω παρατηρήσει είναι ότι η πλειοψηφία των ασκούμενων παίρνει «off» από τη γυμναστική στις γιορτές των Χριστουγέννων, για μία έως δύο εβδομάδες, χοντρικά από τις 23 Δεκεμβρίου έως τη γιορτή των Φώτων, ενίοτε και περισσότερο. Έτσι λοιπόν, ειδικά για την κατηγορία των θαμώνων των γυμναστηρίων/box που αντιμετωπίζει τη γυμναστική ενοχικά («αυτήν την εβδομάδα έκανα μόνο δύο προπονήσεις, είμαι αγύμναστος/-η»), είπα να γράψω δυο πράγματα σχετικά με αυτά που συμβαίνουν στο σώμα μας όταν διακόπτουμε τη γυμναστική για κάποιο χρονικό διάστημα. Και αμέσως μετά, αποφάσισα, αντί να γράψω, να φτιάξω ένα infographic.

Δεν κάνεις γυμναστική στις γιορτές; Δεν πειράζει!

Κατ’ αρχάς, αν δεν είσαστε αθλητές υψηλών επιδόσεων και αξιώσεων, με αγωνιστικό πρόγραμμα που είναι ανελαστικό μέσα στο έτος και σας αναγκάζει να βρίσκεστε στην καλύτερη δυνατή φυσική κατάσταση σε μία συγκεκριμένη ημερομηνία, δεν χάλασε ο κόσμος αν δεν κάνετε γυμναστική στις γιορτές. Γιατί η γυμναστική δεν είναι σαν την αντιβίωση, που αν δεν την πάρετε σε συγκεκριμένες δόσεις, σε συγκεκριμένες ώρες, «χαλάει ο κύκλος». Απεναντίας, οι αλλαγές που προκαλεί η προπόνηση στο σώμα σας (εάν προπονείστε στοχευμένα και με πρόγραμμα, όχι στην τύχη) παραμένουν αμετάβλητες για κάποιο διάστημα αφού διακόψετε τη γυμναστική. Υπάρχουν διαφορετικές μέθοδοι προπόνησης και κάθε μία από αυτές προκαλεί διαφορετικές προσαρμογές στο σώμα σας (άλλο η Ολυμπιακή άρση βαρών, άλλο ο Μαραθώνιος – δεν υπάρχει «γυμναστική γενικώς»). Η διάρκεια ζωής αυτών των προσαρμογών ονομάζεται «υπολειμματικό προπονητικό αποτέλεσμα» και να μάθετε περισσότερα, δεν έχετε παρά να δείτε το παρακάτω infographic!

 

Τι συμπέρασμα βγάζουμε;

Κοντολογίς, αν δεν κάνετε γυμναστική στις γιορτές, δεν θα συμβεί και τίποτε τρομερό. Αν ασχολείστε με το CrossFit ή κάποιο άλλο είδος προπόνησης εστιασμένο στη μεγάλη παραγωγή έργου μέσα σε μικρά χρονικά διαστήματα, όταν επιστρέψετε θα είσαστε λίγο «πεσμένοι». Ωστόσο, η αναερόβια αντοχή γρήγορα χάνεται και γρήγορα καλλιεργείται. Οπότε σε καμιά δεκαριά μέρες θα είστε πάλι ο παλιός καλός σας εαυτός. Κάνετε powerlifting; Δεν θα χάσετε δύναμη σε δύο εβδομάδες. Είσαστε δρομέας μεγάλων αποστάσεων; Δεν θα μειωθεί η αντοχή σας σε δύο εβδομάδες! Και να σας πω και ένα μυστικό; Αν κάνετε προπόνηση ασταμάτητα εδώ και πολλούς μήνες, είναι έως και πολύ πιθανόν να επιστρέψετε πολύ καλύτεροι μετά από δύο εβδομάδες ξεκούρασης (αυτό ονομάζεται «καθυστερημένο προπονητικό αποτέλεσμα» και είναι θέμα για ένα άλλο άρθρο).

Μια τελευταία παρατήρηση…

Μπορεί δύο βδομάδες χωρίς προπόνηση να μην επηρεάσουν παρά απειροελάχιστα τη φυσική σας κατάσταση, αλλά δύο εβδομάδες με καθημερινά μελομακάρονα, κουραμπιέδες, δίπλες και χοιρινό στο φούρνο (προσωπικώς απεχθάνομαι τη γαλοπούλα) σίγουρα θα επηρεάσουν τη σωματική σας σύσταση. Δηλαδή θα αυξήσουν το ποσοστό του σωματικού σας λίπους. Και όπως έχω γράψει και στο παρελθόν, όση γυμναστική και να κάνετε δεν θα μπορέσετε να ελέγξετε το βάρος σας αν δεν προσέχετε τι φαγητό και σε τι ποσότητες καταναλώνετε.

Εξ όσων γνωρίζω, δεν υπάρχει ασφαλής συνιστώμενη ημερήσια δόση για τα χριστουγεννιάτικα γλυκά, άρα καλό είναι να είσαστε συντηρητικοί και μετρημένοι. Επίσης στα γεύματα πριν και μετά το χριστουγεννιάτικο και το πρωτοχρονιάτικο τραπέζι… ε, φάτε μόνο σαλάτα, βρε αδερφέ! Με αυτόν τον τρόπο, ίσως οι γιορτές να βγουν χωρίς να πάρετε κιλά που δεν θέλετε.

Συνοψίζοντας: στις γιορτές χρειάζεται προσοχή κυρίως στη διατροφή και όχι τόσο στη γυμναστική. Κατά τα λοιπά, σας εύχομαι να περάσετε χαρούμενες γιορτές, παρέα τους ανθρώπους που αγαπάτε. Τα ξαναλέμε το 2018!

Μέχρι τότε, αν θέλετε να με ρωτήσετε κάτι σχετικό με την προπόνηση δύναμης, στείλτε μου ένα μήνυμα και θα βάλω τα δυνατά μου να γράψω ένα άρθρο που να απαντάει στην ερώτησή σας

Εγγραφείτε στο newsletter
του Dynamo Kettlebells

Εγγραφείτε στο newsletter

του Dynamo Kettlebells

και κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ έναν οδηγό 16 σελίδων για την αιώρηση με kettlebell (Kettlebell Swing)

Ευχαριστούμε γιατην εγγραφή σας!

Αρέσει σε %d bloggers: