Παρόλο που εδώ και τρία χρόνια αγωνίζομαι στο powerlifting ενώ παράλληλα προπονώ αθλητές στο kettlebell sport, με κάθε ειλικρίνεια θέλω να ομολογήσω ότι το άθλημα strongman (strength athletics) είναι με διαφορά το πιο θεαματικό από τα αθλήματα δύναμης (συμπεριλαμβανομένης και της Ολυμπιακής άρσης βαρών) που μπορεί να παρακολουθήσει κανείς σήμερα. Οι αθλητές του strongman sport είναι πραγματικοί τιτάνες και στη διάρκεια ενός αγώνα, μεταξύ άλλων, καλούνται να κάνουν την κίνηση του deadlift σηκώνοντας αυτοκίνητα, να σηκώσουν τεράστιες τσιμεντένιες σφαίρες και να τις τοποθετήσουν πάνω σε πλατό στο ύψος του στήθους των, να περπατήσουν κρατώντας βάρος ίσο με το σωματικό τους βάρος σε κάθε χέρι και να πετάξουν μεταλλικά βαρέλια μπύρας πάνω από έναν πήχη που βρίσκεται σε ύψος 5-6 μέτρων. Εκτός από θεαματικό άθλημα όμως, το strongman είναι και μέθοδος προπόνησης δύναμης, που περιλαμβάνει άρσεις και μεταφορές αντικειμένων/εργαλείων που έχουν μεγάλο βάρος, αλλά σε αντίθεση με τις μπάρες και τα kettlebell, έχουν ακανόνιστο σχήμα.

Ξεκίνησα να χρησιμοποιώ ασκήσεις strongman στους δύο τελευταίους προπονητικούς κύκλους μου, από το προηγούμενο καλοκαίρι μέχρι τα τέλη του Σεπτεμβρίου και αυτά που παρατήρησα είναι ότι α) οι επιδόσεις μου στις βασικές ασκήσεις του powerlifting παρέμειναν στα προηγούμενα αγωνιστικά επίπεδα ή αυξήθηκαν, β) η αντοχή μου βελτιώθηκε, με αποτέλεσμα να έχω καλύτερη αποκατάσταση ανάμεσα στις βαριές προπονήσεις μου και γ) αισθάνομαι – δεν ξέρω πώς να το πω – ότι το σώμα μου έχει λιγότερα «μπόσικα».

Σε μία προσπάθεια να εξηγήσω τι ακριβώς μου συνέβη, στράφηκα στο φίλο μου τον Κώστα Τρυφινόπουλο, τον πρώτο Έλληνα αθλητή strongman που αγωνίστηκε διεθνώς. Εν είδη απάντησης, ο Κώστας έγραψε για το blog του Dynamo Kettlebells το παρακάτω άρθρο, που είμαι σίγουρος ότι θα σας βάλει σε σκέψεις και ενδεχομένως να σας κάνει να αναθεωρήσετε την άποψή σας περί του τι συνιστά προπόνηση δύναμης.

Τι μου συνέβη όταν δοκίμασα την προπόνηση strongman

Ζεις στην Ελλάδα, κυκλοφορείς για χρόνια στα γυμναστήρια και ακούς κάθε τρεις και λίγο τις διάφορες καινούργιες τάσεις του fitness. Τάσεις που δεν καλύπτουν την ανάγκη να σηκώνεις βαριά αντικείμενα και να προπονείσαι με αντιστάσεις. Αν λοιπόν είσαι λίγο ψαγμένος και αντιλαμβάνεσαι ότι το νόμισμα εκτός από δύο όψεις έχει και περιεχόμενο, τότε είναι που αρχίζεις να ξενοκοιτάς και να ψάχνεις μπας και βρεις κάτι άλλο, διαφορετικό. Δεν σε καλύπτει πια το να κάνεις μόνο ασκήσεις απομόνωσης μυών και στο τέλος λίγο διάδρομο. Κακά τα ψέματα, αν δεν έχεις αγωνιστικές βλέψεις στο bodybuilding και δεν είσαι ο «παραλιάκιας» που θέλει γρήγορα και εύκολα αποτελέσματα με κάθε κόστος, τότε αρχίζεις να βαριέσαι την ζωή σου και ψάχνεις απεγνωσμένα να δεις τι υπάρχει πίσω από την κουρτίνα.

Έτσι ξεκίνησα στα τέλη του 2000, να ψάχνω στο διαδίκτυο τάσεις και συζητήσεις για «εναλλακτικές θεραπείες» απέναντι στην μάστιγα της προπονητικής ημέρας που αφιερώνεται στο μπράτσο. Κάπου εκεί ήταν που μέσω της συνδρομητικής τηλεόρασης, ανακάλυψα το strongman. Στην πορεία κατέληξα σε πέντε συμπεράσματα, ως αναφορά στην προπόνηση τύπου strongman.

1) Τα ελεύθερα βάρη και η «στατική» δύναμη, δεν είναι αρκετά

Μπαινοβγαίνοντας στα γυμναστήρια για πάνω από μια δεκαετία, ήθελα πάντα να μετράω τη δύναμη μου στις πιέσεις πάγκου (πρωτότυπο, ε;) και αργότερα στα καθίσματα (ευτυχώς διατέλεσα αθλητής ρίψεων στα νιάτα μου και γνώριζα την ύπαρξη και την αξία των squats), αλλά όταν αποφάσισα να ασχοληθώ με το strongman,κατάλαβα ότι, αν και βασικές ασκήσεις, το squat και η πίεση πάγκου δεν ήταν αρκετά!

Οι strongmen πέρα από τις βασικές ασκήσεις με μπάρα, προπονούνται και με διάφορες άλλες ειδικές κατασκευές. Τα yoke, log, atlas stones, farmer’s bars κτλ., έχουν μεγαλύτερες απαιτήσεις από τον κορμό και τη λαβή σου, από ότι οι παραδοσιακές κινήσεις του squat, bench και deadlift.To αποτέλεσμα αυτού του είδους προπόνησης είναι να ενισχύεις περιοχές του σώματος σου που ήταν αδύναμες πιο πριν. Έτσι καταλήγεις στο να έχεις μεγαλύτερη ισορροπία στη δύναμη σου, μεγαλύτερη μυϊκή ανάπτυξη και μειωμένο το ρίσκο του τραυματισμού.

Εγώ για παράδειγμα στην τρυφερή ηλικία των 45 που βρίσκομαι, δεν ξέρω τι θα πει λουμπάγκο και πόνος στους ώμους. Τώρα πλέον μετράω τη δύναμη μου, με το πόσο γρήγορα μπορώ να τρέξω με το yoke (ένα μεταλλικό πλαίσιο σε σχήμα «Π» στο οποίο φορτώνουμε δίσκους βαρών) στην πλάτη μου, με τα farmer’s bars στα χέρια μου και όχι με το πόσα κιλά πιέζω στον πάγκο.

2) Κουβαλώντας βαριά αντικείμενα, χτίζεις μύες με τον ίδιο ρυθμό που θα είχες απλώς σηκώνοντας τα

Σπρώχνοντας, σηκώνοντας, τραβώντας και περπατώντας ενώ κρατάς βαριά αντικείμενα, όχι μόνο γλυτώνεις από την πλήξη των τριών σετ των δέκα επαναλήψεων, αλλά «χτίζεις» και το σώμα σου.

Δοκίμασε να πάρεις ένα βαρύ ζευγάρι αλτήρων (από εκείνους που πιάνουν σκόνη σε μία γωνία του γυμναστηρίου, επειδή δεν τους χρησιμοποιεί κανένας) και να περπατήσεις ενώ τους κρατάς σας βαλίτσες, στο τέλος της προπόνησης σου. Θα μείνεις κατάπληκτος με το πόσο μεταβολικά απαιτητικό είναι (πίστεψέ με, θα λαχανιάσεις) και θα ανακαλύψεις ότι πέρα από τις μυϊκές ομάδες που ξέρεις, υπάρχουν και άλλοι μύες των οποίων την ύπαρξη δεν γνώριζες έως τώρα! Όπως λέει και ένας φίλος, από τους κορυφαίους επαγγελματίες strongmen της δεκαετίας του 1990, σε ελεύθερη μετάφραση, «θα νιώσεις να μεγαλώνουν οι μύες σου, με το ρυθμό που μεγαλώνουν τα αγγουράκια στα θερμοκήπια».

3) Με τις ασκήσεις strongman,  η προπόνηση αντοχής (cardio) γίνεται ενδιαφέρουσα!

Όλοι οι βαριτζήδες μισούμε το αερόβιο. Όλοι! Δεν υπάρχει πιο βαρετή διαδικασία από το διάδρομο ή το στατικό ποδήλατο μετά το τέλος της προπόνησης με βάρη. Προσωπικά, σου ομολογώ ότι καλύτερα να με σκοτώσεις παρά να με βάλεις να περπατάω ή να τρέχω σε ένα διάδρομο με μία οθόνη απέναντί μου να δείχνει βίντεο κλιπ του Σάκη Ρουβά ή εκπομπές μαγειρικής! Αν λοιπόν βαριέσαι το διάδρομο όσο και εγώ τότε η προπόνηση strongman είναι η σωτηρία σου!

Στις ασκήσεις strongman, με όλες σχεδόν τις μεγάλες μυικές ομάδες του σώματος να δουλεύουν ταυτόχρονα, οι απαιτήσεις του οργανισμού σου για οξυγόνο, είναι τεράστιες! Δοκίμασε να περπατήσεις κρατώντας αγκαλιά ένα βαρύ αμμόσακο για εξήντα μέτρα και οι χτύποι της καρδιάς σου θα μοιάζουν με σόλο του ντράμερ των Tool! Μετά, ανέβα στο ελλειπτικό για μία ώρα και πες μου, με το χέρι στην καρδιά, ποιο είναι πιο δύσκολο!

4) Είναι ασφαλέστερο από ό,τι νομίζεις

Μπορεί να μοιάζει πρωτόγονο και απλοϊκό να προσπαθείς να σηκώσεις ένα κορμό (log press) ή μια atlas stone, αλλά η αλήθεια είναι ότι χρειάζεται συγκεκριμένη τεχνική, όπως σε κάθε άλλη άσκηση με ελεύθερα βάρη. Τα φορτία που οι strongmen χειρίζονται είναι υπερβολικά και τραυματισμοί είναι πολύ πιθανόν να συμβούν σε έναν αγώνα. Όμως για έναν που δεν έχει αγωνιστικούς στόχους, που δεν ξεπερνά τα όρια του και γνωρίζει καλά τι και πως το κάνει, είναι ΠΟΛΥ ασφαλέστερο από ένα φιλικό ματσάκι 5Χ5 ή το jogging σε κατηφορική πλαγιά.

5) Είναι ότι πρέπει για την αυτοπεποίθηση σου

Το strongman είναι ευεργετικό, τόσο για το σώμα όσο και για το πνεύμα. Όταν σηκώνεις μια πέτρα που ζυγίζει 140 κιλά, ή έναν άξονα αυτοκινήτου πάνω από το κεφάλι σου, το αίσθημα είναι φοβερό! Σου δίνει μεγαλύτερη χαρά από το να φουσκώνεις τους δικέφαλους σου παροδικά και να τους κοιτάς ταυτόχρονα στον καθρέφτη. Σου δημιουργεί μια αρχέγονη αίσθηση πραγμάτωσης το γεγονός ότι μπορείς να καταφέρεις πράγματα, που ελάχιστοι μπορούν και οι περισσότεροι δεν πρόκειται ποτέ να επιχειρήσουν! Όταν καταφέρνεις να περπατάς με εκατοντάδες κιλά πάνω στην πλάτη σου, τα καθίσματα με βάρος μοιάζουν με παιχνιδάκι.

Συνοψίζοντας, πιστεύω ότι η προπόνηση strongman είναι ότι πιο ολοκληρωμένο μπορεί να κάνει κάποιος που του αρέσει να σηκώνει βάρη. Συνδυάζει με απόλυτη ισορροπία, δύναμη, αντοχή και λειτουργικότητα. Το να ενσωματώσεις κινήσεις του strongman στην προπόνηση   σου θα σε βοηθήσει προπονητικά σε όλα τα επίπεδα.

Τον Μάιο του 2014, σε ηλικία 42 ετών,  συμμετείχα στον πρώτο μου αγώνα strongman στην Ουγγαρία. Τράβηξα ένα φορτηγό δεκατριών τόνων για 20 μέτρα, περπάτησα για 15 μέτρα με 330 κιλά στην πλάτη μου, κουβάλησα στα χέρια μου έναν Nordic cross 120 κιλών για 15 μέτρα, σήκωσα πέτρα atlas stone 140 κιλών 5 φορές, και έκανα 7 επαναλήψεις deadlift με βάρος 250 κιλών.

Το ερχόμενο Σάββατο 11 Νοεμβρίου, θα πραγματοποιηθεί στην Κόρινθο ο ημιτελικός αγώνας της πολύ σημαντικής διοργάνωσης strongman “MLO Strongman Champions League”, στον οποίο θα πάρουν μέρος δώδεκα από τους δυνατότερους ανθρώπους στον κόσμο. Περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

Κατά τα λοιπά, θα επανέλθω σύντομα με το πρώτο από μία νέα σειρά άρθρων, που θα έχει τον (μεγαλεπήβολο, όσο να ‘ναι) τίτλο «Εγκυκλοπαίδεια της προπόνησης με βάρη». Μέχρι τότε, αν θέλετε να με ρωτήσετε κάτι σχετικό με την προπόνηση δύναμης, στείλτε μου ένα μήνυμα και θα βάλω τα δυνατά μου να γράψω ένα άρθρο που να απαντάει στην ερώτησή σας. 

Εγγραφείτε στο newsletter
του Dynamo Kettlebells

Εγγραφείτε στο newsletter

του Dynamo Kettlebells

και κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ έναν οδηγό 16 σελίδων για την αιώρηση με kettlebell (Kettlebell Swing)

Ευχαριστούμε γιατην εγγραφή σας!

Αρέσει σε %d bloggers: